Kaikki artikkelit
Kaikki Artikkelit -kuvakeSulje Kaikki Artikkelit -kuvake
4.10.23

Uusi yhtiö ylläpitämään Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon toimintaa

Kuvassa uuden museoyhtiön hallitus. Vasemmalta oikealle Petri Tervonen, Laura Aalto, Kaarina Gould, Jenni Reuter, Katri Viippola ja Pauli Sivonen. Kuvasta puuttuu Mikael Silvanto. Kuva: Anni Koponen

Arkkitehtuurimuseota ja Designmuseota ylläpitävät säätiöt sulautuvat vuoden 2024 alussa uutta valtakunnallista arkkitehtuuri- ja designmuseota varten perustettuun säätiöön. Museoiden toimintaa ylläpitämään on perustettu AD-museo Oy. Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon toiminta jatkuu uuden yhtiön kautta tutuissa osoitteissa Helsingin Kaartinkaupungissa.

Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon valmistelu etenee, kun Designmuseon säätiö ja Suomen arkkitehtuurimuseon säätiö sulautuvat 1. tammikuuta 2024 Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiöön. Samalla museoiden toiminta siirtyy liikkeen luovutuksella AD-museo Oy:lle. Yhtiö ylläpitää Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon toimintaa ja edistää uuden museon perustamista yhdessä emosäätiönsä kanssa.

"Uuden museon perustaminen etenee suunnitellusti. Seuraavien vuosien ajan Designmuseo ja Arkkitehtuurimuseo toimivat vielä nykyisissä rakennuksissaan, erillisinä museobrändeinä, mutta yhteisenä suuntana on uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo ja sille Helsingin Makasiinirantaan nouseva uudisrakennus", painottaa Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön toimitusjohtaja ja uuden museoyhtiön hallituksen puheenjohtaja Kaarina Gould.

Uuden museoyhtiön perustaja, Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö, on nimittänyt yhtiön hallitukseen seuraavat arkkitehtuurin, muotoilun, museoalan, liiketoiminnan kehittämisen, viestinnän, vastuullisuuden, johtamisen ja henkilöstön kehittämisen asiantuntijat: Laura Aalto, viestintäjohtaja, Aalto-yliopisto; Kaarina Gould, toimitusjohtaja, Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö (pj.); Jenni Reuter, professori, arkkitehti SAFA; Mikael Silvanto, muotoilija, yrittäjä; Pauli Sivonen, museonjohtaja, Serlachius-museot (vpj.); Petri Tervonen, liiketoimintajohtaja, Fiskars ja Katri Viippola, toimitusjohtaja, Suomalaisen työn liitto. Pauli Sivonen ja Mikael Silvanto ovat toimineet aiemmin Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön hallituksessa. Vuoden 2024 alusta hallitukseen nimetään myös henkilökunnan edustaja.

Siirtymäkaudelle kohti uuden museon perustamista museoyhtiön toimitusjohtajaksi on nimitetty Designmuseon johtajana vuodesta 2012 toiminut Jukka Savolainen (M.A.). Arkkitehtuurimuseon johtajana vuodesta 2020 työskennellyt Carina Jaatinen (FM) vastaa uuden museoyhtiön sisältöpalveluista.

"Olen todella ilahtunut siitä, että olemme saaneet museoyhtiön hallitukseen monipuolista, eri aloja edustavaa huippuosaamista ja että kummankin sulautuvan museon johtajat ovat sitoutuneet viemään yhteistä tavoitetta eteenpäin uusissa rooleissa. Uskon että hanke vastaa moniin ajankohtaisiin tavoitteisiin – museo vahvistaa Helsingin elinvoimaa ja nostaa Suomen kansainvälistä profiilia", Gould luonnehtii.

Museoiden toiminta jatkuu tutuissa osoitteissa

Museoiden henkilökunta ja toiminnot siirtyvät uuteen museoyhtiöön säätiöiden sulautumisen yhteydessä. Museotoiminta jatkuu tutuissa osoitteissa Helsingin Kaartinkaupungissa.

"Hallinnollisen yhdistymisen lisäksi museoiden yhteistyö on entistä tiiviimpää – jo marraskuussa 2023 avautuu ensimmäinen Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhteinen, molempiin museorakennuksiin levittäytyvä näyttely Garden Futures: Suunnittelua luonnon kanssa", Gould kertoo.

Suomeen on perusteilla uusi valtakunnallinen arkkitehtuuri- ja designmuseo. Vuonna 2022 perustettu Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö on koonnut museon toteutussuunnitelman, johon perustuen hankkeen päärahoittajat voivat tehdä tarvittavat päätökset vuoden 2023 aikana. Arkkitehtuurimuseo ja Designmuseo kansainvälisesti ainutlaatuisine kokoelmineen sulautuvat uuteen museoon. Museolle suunniteltu uudisrakennus nousee Helsingin historialliseen Eteläsatamaan Makasiinirannan kehittyvälle alueelle.

No items found.
Pysy ajantasalla uuden museon suunnittelusta ja tilaa
uutiskirje
Perustajat
Perustajakumppanit

For more information visit here.